عوارض فلزات سنگین موجود در آب

عوارض فلزات سنگین موجود در آب

عوارض فلزات سنگین موجود در آب

واژه “فلز سنگین” به هر عنصر شیمیایی فلزی اشاره دارد که دارای تراکم نسبتا بالا است و در غلظت های پایین سمی است. نمونه هایی از فلزات سنگین عبارتند از جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، آرسنیک (As)، کروم (Cr)، تالیوم (Tl) و سرب (Pb)نیترات و نیتریت و … که عمدتا از طریق آلودگی هوا و باران اسیدی وارد آبهای زیرزمینی می شود.
فلزات سنگین جزء طبیعی پوسته زمین هستند. آنها نمی توانند تخریب شوند. به میزان کم از طریق غذا، آب آشامیدنی و هوا وارد بدن ما می شوند. بعنوان عناصر کمیاب، برخی از فلزات سنگین (مثلا مس، سلنیوم، روی) برای حفظ متابولیسم بدن انسان ضروری هستند. با این حال، در غلظت های بالاتر آنها می توانند منجر به مسمومیت شوند. مسمومیت با فلزات سنگین می تواند به شدت به سلامتی انسان آسیب وارد کند بعنوان مثال از آلودگی آب آشامیدنی (لوله های سربی)، غلظت بالای آلاینده های هوا حاصل شود.
فلزات سنگین خطرناک هستند. ذخیره سازی بیولوژیک به معنای افزایش غلظت یک ماده شیمیایی در یک موجود زنده زیستی در طول زمان، میتواند حیات آن موجود را تحت تاثیر قرار دهد..نحوه جداسازی و تصفیه فلزات سنگین از آب
فلزات سنگین می توانند از طریق ضایعات صنعتی و مصرفی آب به منبع آب وارد شوند.

 
خطرات زیست محیطی و سلامتی

سه فلز سنگین و آلوده کننده عبارتند از: سرب، کادمیوم و جیوه.
اثرات آنتیموان بر محیط زیست
آنتیموان فلزی مورد استفاده در ترکیب تری اکسید آنتیمون، یک بازدارنده شعله است. همچنین می توان در باتری ها، رنگدانه ها، و سرامیک و شیشه یافت. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آنتیموان برای مدت کوتاهی موجب تهوع، استفراغ و اسهال می شود.تاثیر جیوه و سرب محلول درآب و نحوه جداسازی آن

اثرات کادمیوم بر محیط زیست

کادمیوم یک ماده شیمیایی است که هنگامی که توسط یک ارگانیسم جذب می شود، برای سال های زیادی باقی می ماند (بیش از ده ها سال برای انسان)، وسپس دفع می شود. ترکیبات آلی مضر محلول در آب
در انسان، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با اختلال عملکرد کلیوی همراه است. قرار گرفتن در معرض بالا می تواند منجر به بیماری های انسدادی ریه شود و با سرطان ریه ارتباط داشته باشد. کادمیوم همچنین ممکن است نقایص استخوانی در انسان و حیوانات ایجاد کند. علاوه بر این، فلز می تواند به افزایش فشار خون و اثرات آن بر روی حیوانات مرتبط باشد.

اثرات کروم بر محیط زیست

کروم در آلیاژهای فلزی و رنگدانه ها برای رنگ، سیمان، کاغذ، لاستیک و دیگر مواد استفاده می شود. قرار گرفتن در معرض سطح پایین می تواند پوست را خسارت و زخم ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند باعث آسیب کلیه و کبد و آسیب به بافت های عضلانی و گردش خون شود. مضرات استفاده از آب آلوده
اثرات مس بر محیط زیست
مس ماده ای حیاتی برای زندگی انسان است، اما در دوزهای بالا می تواند باعث کم خونی، آسیب کبد و کلیه و تحریک معده و روده شود.

اثرات سرب بر محیط زیست

قرار گرفتن در معرض سرب منجر به طیف وسیعی از اثرات بیولوژیکی بسته به سطح و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن می شود. اثرات مختلف بر طیف وسیعی از دوزها رخ می دهد، در حالیکه جنین و نوزاد در حال رشد حساس تر از بزرگسالان است. سطح بالای قرار گرفتن در معرض این فلز ممکن است اثرات بیوشیمیایی سمی در انسان ایجاد کند که به نوبه ی خود باعث مشکلات در سنتز هموگلوبین، اثرات روی کلیه ها، دستگاه گوارش، مفاصل و سیستم تولید مثل و آسیب حاد یا مزمن سیستم عصبی می شود.
سرب می تواند اثرات کوچک، ظریف و غیرمستقیم، به ویژه در پیشرفت های عصبی-روان شناختی در کودکان داشته باشد

اثرات جیوه بر محیط زیست

جیوه یک ماده سمی است که به طور طبیعی در موجودات زنده ظاهر نمی شود. مسمومیت با جیوه معدنی همراه با لرز، لثه و یا تغییرات روانشناختی جزئی همراه با سقط خودبخودی و ناهنجاری مادرزادی است.
باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی مرکزی می شود، در حالی که در معرض جنین و پس از تولد باعث سقط جنین، ناهنجاری مادرزادی و تغییرات در رشد کودکان می شود.
اثرات نیکل بر محیط زیست
مقادیر کمی از نیکل بدن انسان برای تولید گلبول های قرمز مورد نیاز است، اما در معرض طولانی مدت می تواند سبب کاهش وزن، آسیب قلب و کبد و سوزش پوست شود..
اثرات سلنیوم بر محیط زیست
سلنیم در مقادیر بالاتری می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی، خستگی و تحریک پذیری شود و باعث ایجاد مشکلات سلامتی زیادی در انسان می شود. این مشکلات سلامتی شامل ریزش مو و ناخن، آسیب به بافت کلیه و کبد، آسیب به بافت های گردش خون و آسیب شدید به سیستم عصبی است.

مواد شیمیایی در آب نیز بر سلامتی ما اثر منفی دارند:

·         آفت کش ها : آن ها می توانند به سیستم های عصبی آسیب برسانند و به دلیل کربنات و فسفره های موجود در آن ها سرطان ایجاد می کنند. کلرید می تواند آسیب های تولید مثل و غدد درون ریز را ایجاد کند.
·         نیترات ها : بویژه برای نوزادان شیر خواره به شدت خطر ناک است ، نیترات اکسیژن مغز را محدود می کند و باعث  ایجاد سندروم می شود که متاسفانه به دلیل عدم توجه به این موضوع ، بیماری سندروم روز به روز در حال افزایش است.
·         سرب : سرب میتواند در بدن تجمع یابد و به سیستم عصبی مرکزی آسیب جدی برساند.
·         آرسنیک : باعث آسیب کبدی ، سرطان پوست و بیماری های عروقی می شود.
·         فلوراید : در مقادیر بیش از حد می تواند دندان های شما را زرد و باعث آسیب نخاع شود.
·         پتروشیمی ها : حتی با قرار گرفتن در معرض بسیار پایین می توانند باعث سرطان شوند.
·         نمک : آب تازه را به آب غیر قابل آشامیدن تبدیل می کند. باعث بروز فشار خون بالا و تغییر در متابولیک بدن شود.
·         فلزات سنگین : باعث آسیب به سیستم کلیه و اختلالات متابولیک می شوند.
·         حلال ها : موجب بروز بعضی از سرطان ها در بدن می شوند.

با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی و بهره گیری از روش اسمز معکوس علاوه بر حذف کلیه املاح و سختی محلول درآب، آب را سبک تر و گواراتر و با کیفیت تر می کند و همچنین کلیه املاح مورد نیاز بدن ما از جمله (پتاسیم و منیزیم، سدیم، یون های مثبت مفید و….) را به آب اضافه می کند. اما این در صورتی عاقلانه و مقرون به صرفه است که آب فقط صرف آشامیدن شود. لذا صرف هزینه برای تصفیه آب خانگی نه تنها اقتصادی است بلکه به نوعی سرمایه گذاری برروی سلامتی افراد محسوب می شود.

فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی ، اداری و صنعتی
کارشناسان فنی واحد خدمات پس از فروش ما همواره آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات مصرف کنندگان خواهند بود.

تماس ۰۹۱۹۹۸۲۱۲۱۲  -۷۷۱۸۷۱۷۷

شما باید با توجه به نیاز خود یک دستگاه تصفیه آب خانگی خریداری کنید. این سیستم های تصفیه سالانه توسط افرادی که در این زمینه کار می کنند نگهداری می شود. برخی از این فیلترها ممکن است زودتر از زمان گفته شده کثیف شوند، بنابراین باید زمان تعویض فیلتر را بر اساس میزان آبی که فیلتر مصرف می کند تعیین کنید.

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more