آب سخت و آب نرم

آب سخت و آب نرم

آب سخت و آب نرم

آب سخت و آب نرم | اکثر مردم فکر می کنند آب ، آب است درصورتیکه آب به دو دسته تقسیم می شود : سخت و نرم.تفاوت بین آب سخت و نرم هیچ ارتباطی با چگونگی ظاهر و طعم آب ندارد ، این اختلاف به مقدار مواد معدنی موجود درآب باز می گردد.به دلیل وجود آب های زیرزمینی و یا نفوذ باران اسیدی،سفره های آب زیر زمینی بخش عمده ای از آب مصرفی شهروندان آب سخت است.

همانطور که در مقالات قبل توضیح کامل داده شد باران اسیدی به هرگونه بارش باران، برف، تگرگ در آن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود دارند، اطلاق می‌شود.این دو ماده با اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی انجام داده، به صورت نیتریک  واسید سولفوریک  در می‌آیند.تصفیه کادمیوم و کاتالیست و کاتیون فلزی موجود در آب

هنگامیکه آب از طریق زمین رسوخ می کند بطور طبیعی تصفیه می شود و مواد معدنی آن بوسیله سنگ ها برداشته می شود . مواد معدنی معمولی از قبیل آهک ، منیزیم و کلسیم.هنگامیکه غلظت این مواد از یک (GPG)(واحد اندازه گیری در هر گالن)  و TDS  از ۱۵۰ (میزان املاح مضر محلول در آب) بیشتر شود آن آب ، آب سخت نامیده می شود.از سوی دیگر ،آب نرم دارای درصدی کمتر از یک GPG و TDS  کمتر از ۵۰ (میزان املاح مفید محلول در آب ) می باشد.

آب سخت و آب نرم

جوانب مثبت و منفی آب سخت و آب نرم:

این درست است که املاح معدنی موجود در آب سخت برای بدن مفید می باشد ، ولی این املاح باید به اندازه ای باشد که به بافت های بدن آسیب نرساند.مصرف مداوم آب سخت می تواند منجر به ناراحتی کلیوی،ناراحتی و بیماری های پوستی (خشک و زبر شدن پوست بدن) ،ریزش موها ، سنگ کلیه ، فشار خون و بیماری های قلبی شود . از طرف دیگر میتواند در شست  شو به بافت پارچه ای لباس ها آسیب برساند ، موجب مسدود شدن لوله های آب ، ماشین لباسشویی و آبگرمکن شود و روی ظروف لکه ایجاد کند و باعث از بین رفتن رنگ شیرآلات و ایجاد لکه برروی آنها شود.

آب نرم برای پوست شما بهتر است زیرا حاوی هیچ ماده معدنی تحریک کننده ای نیست و موجب نرمی ، لطافت و شادابی پوست می شود ، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند ، فشار خون را تنظیم می کند ، باعث تقویت ساقه مو و افزایش رشد مو ها می شود.آهن و پتاسیم موجود در آب

همچنین عمر طولانی تر در دستگاههای مربوط به شست و شو نظیر ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی و آبگرمکن می شود و در انرژی مصرفی دستگاهها صرفه جویی می کند. لباس ها پاک تر ، روشن تر و نرم تر شده ، به بافت پارچه و رنگ آمیزی آن آسیب نمی رساند .

از سوی دیگر آب نرمی که از هرگونه مواد معدنی پاکسازی شده باشد می تواند به سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب برساند و بدن را دچار کمبود املاح معدنی مورد نیاز خود کند زیرا منیزیم و کلسیم دو ماده معدنی ضروری برای بدن بوده و یک مکمل غذایی محسوب می شود ، مصرف بیش از حد این آب برای کودکان و سالمندان مفید نیست.

ویژگی ها

آب سخت منبع خوبی از کلسیم و منیزیم برای بدن است و حلالیت یونهای فلز سمی را کاهش می دهد آب نرم با پوست ، لباس ها و ظروف خشن نیست و آسیبی به آنها نمی رساند.کلسیم و منیزیم در آب

مشکلات

آب سخت موجب مسدود شدن لوله های ساختمانی ، ماشین آلات خانگی از جمله ماشین لباسشویی،ظرفشویی ، و آبگرمکن می شود و به بافت لباس آسیب می رساند.موجب بیماری های قلبی،کلیوی،پوستی می شود.تفاوت آب معدنی با آب تصفیه شده و آب قلیایی ، آب مقطر ، اسیدی

آب نرم هیچ مشکلی برای انسان ندارد

 انواع آب سخت : موقت و دائمی

سختی آب می تواند بعنوان محتوای منیزیم محلول ، نمک های کلسیم و همچنین چند عنصردیگر از جدول تناوبی مندلیف تعریف شود.هنگامیکه از سختی آب صحبت می شود منظور محتوای نمک ، کلسیم، منیزیم و منگنز آب است.

سخنی شامل انواع موقت و دائمی است که به ترتیب سختی کربنات و غیر کربنات نامیده می شود.

سختی موقت (کربنات) : بعنوان KH  نامیده می شود . این بستگی مستقیم به محتوای منیزیم و هیدروکربنات کلسیم و کربنات  در آب دارد. سختی کربنات ، سختی موقت نامیده می شود زیرا می توان آن را با جوشاندن آب از بین برد.

سختی دائمی (غیر کربنات) : این نوع سختی بعنوان GH  نامیده می شود . این ترکیب با مقدار کمی کلرید، سولفات و چندین نمک منیزیم و کلسیم در آب همراه است . این نوع سختی نه تنها با جوشاندن از بین می رود بلکه به شدت مواد تشکیل دهده آن می افزاید.مصرف آب با محتوای نمک بیش از حد کلسیم و منیزیم برای مدت زمان طولانی ممکن است منجر به توسعه سنگ کلیه شود . این نوع سختی می تواند با استفاده از تکنولوژی تصفیه آب کاهش یابد.

آب سخت و آب نرم

عوامل بروز سختی آب

متداول ترین فلزاتی که در مسمومیت انسان نقش دارند عبارتند از: سرب، جیوه ، آرسنیک و کادمیوم، نیترات و نیتریت ها. سایر فلزات سنگین نظیر مس، روی و کروم در اندازه های بسیار کم برای بدن لازم هستند اما همین عناصر در مقادیر زیاد می توانند مضر باشند.

نیتریت و نیترات ها : بویژه برای نوزادان شیر خواره به شدت خطر ناک است ، نیترات اکسیژن مغز را محدود می کند و باعث  ایجاد سندروم می شود که متاسفانه به دلیل عدم توجه به این موضوع ، بیماری سندروم روز به روز در حال افزایش است.

آرسنیک : باعث آسیب کبدی ، سرطان پوست و بیماری های عروقی می شود.

نمک : آب تازه را به آب غیر قابل آشامیدن تبدیل می کند. باعث بروز فشار خون و تغییر در متابولیک بدن شود.

سرب : سرب میتواند در بدن تجمع یابد و به سیستم عصبی مرکزی آسیب جدی برساند.

آرسنیک : باعث آسیب کبدی ، سرطان پوست و بیماری های عروقی می شود.

فلزات سنگین : باعث آسیب به سیستم کلیه و اختلالات متابولیک می شوند.

حلال ها : موجب بروز بعضی از سرطان ها در بدن می شوند.

آب سخت و آب نرم

یکی از بهترین روش های تصفیه آب ، تصفیه آب به روش اسمز معکوس است. دستگاه های تصفیه آب خانگی با فناوری اسمزمعکوس قادر هستند میزان فلزات سنگین درون آب آشامیدنی را کاهش دهند و توسط فیلتر ممبراین اندازه این املاح را مدیریت کنند.
پس با یکبار هزینه برای خرید دستگاه تصفیه آب علاوه بر حذف کلیه املاح و رسوبات ،نیتریت و نیترات ، میکروب ها ، آلودگی های باکتریالی ، املاح مفید  را در سطح قابل قبول به بدن برسانید و سختی آب مصرفی خود را کاهش دهید..

شرکت تصفیه سازان مهر اولین فروشگاه اینترنتی دستگاه تصفیه آب خانگی

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more