آشنایی با املاح مضر موجود در آب

آشنایی با املاح مضر موجود در آب

آشنایی با املاح مضر موجود در آب

نیترات ترکیبی است که به طور طبیعی رخ می دهد و همچنین منابع انسانی بسیاری دارد. نیترات در برخی از دریاچه ها ، رودخانه ها و آب های زیرزمینی قرار دارد. هنگامی که نیترات در آبهای زیرزمینی یافت می شود ، معمولاً در غلظت های بسیار کم است. با این حال ، برخی از آبهای زیرزمینی دارای نیترات بالا هستند.شما نمی توانید نیترات را در آب خود مزه کنید ، ببینید و یا بو کنید.نیترات به طور طبیعی هنگام ترکیب نیتروژن با اکسیژن یا ازن تشکیل می شود. نیتروژن برای همه موجودات زنده ضروری است ، اما مقادیر بالای نیترات موجود در آب آشامیدنی می تواند برای سلامتی خطرناک باشد ، به خصوص برای نوزادان و زنان باردار. نیترات همچنین به مقدار زیادی توسط گیاهان و حیوانات ساخته می شودوازطریق دود و اگزوز های صنعتی یا خودرو ایجاد می شود.

کجا و چگونه نیترات وارد آب آشامیدنی می شود؟

مقادیر بالای نیترات موجود در آب چاه اغلب ناشی از ساخت و سازهای نادرست چاه ، محل استقرار چاه ، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی یا دفع نامناسب زباله های انسان و حیوان است. منابع نیترات که می توانند به داخل چاه شما وارد شوند شامل کودها ، سیستمهای سپتیک ، خوراک دام ، پسماندهای صنعتی و ضایعات فرآوری مواد غذایی است.سدیم موجود در آب

املاح مضر موجود در آبچگونه نیترات را از آب آشامیدنی خود حذف کنم؟

با استفاده از فرآیندهای درمانی مانند تبادل یونی ، تقطیر و اسمز معکوس ، نیترات با موفقیت از آب خارج می شود. برای انجام مراحل توصیه شده میتوان از دستگاه تصفیه آب استفاده کرد.ترکیبات آلی مضر محلول در آب

گرم کردن یا جوشاندن آب ، نیترات را از بین نمی برد. از آنجا که در طی فرآیند جوشاندن مقداری از آب تبخیر می شود ، در صورت جوشاندن آب ، غلظت میزان نیترات آب در واقع می تواند افزایش یابد.

مصرف نیترات می تواند بر چگونگی حمل اکسیژن خون تأثیر بگذارد و باعث ایجاد متهموگلوبینمی (همچنین به عنوان سندرم کودک آبی شناخته می شود) شود. نوزادان زیر شش ماه در معرض بیشترین خطر ابتلا به سندروم کودک آبی هستند.مضرات شوری آب

شرایط زیر همچنین ممکن است افراد را در معرض خطر ابتلا به متهموگلوبینمی ناشی از نیترات قرار دهد: کم خونی ، بیماری قلبی عروقی ، بیماری ریه ، سپسیس ، کمبود گلوکز،فسفات و برخی از مشکلات متابولیک. اخیراً مطالعات علمی برای ارزیابی تأثیرات  آب آشامیدنی با نیترات زیاد در بزرگسالان انجام شده است ازجمله تاثیرات شامل افزایش ضربان قلب ، حالت تهوع ، سردرد و گرفتگی شکم است. برخی از مطالعات همچنین حاکی از افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان معده در ارتباط با قرار گرفتن در معرض نیترات ونیتریت در رژیم غذایی است.

جلوگیری از آلودگی

منابع نیترات را از آب مصرفی دور نگه دارید. این منابع ممکن است شامل کود ، سیستم های سپتیک و زباله های حیوانات باشد.

نوشیدن آب با غلظت نیترات بالاتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر می تواند فورا باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. اگر نیترات در غلظت های بالاتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر در آب شما تشخیص داده شد ، این مراحل را دنبال کنید:

آب آشامیدنی خود را از یک منبع جایگزین امن ماننددستگاه تصفیه آب یا آب بطری دریافت کنید.

اطمینان حاصل کنید که نوزادان زیر شش ماه از آب نمی نوشند.

سعی نکنید نیترات را از آب جوشانید.با جوشاندن آب، نیترات غلیظ تر می شود.

چگونه نیترات وارد آبهای زیرزمینی می شود.

نیترات به طور طبیعی و در مقادیر ایمن و سالم در برخی غذاها (مانند اسفناج و هویج) وجود دارد و از فرآیندهای طبیعی مانند پوسیدگی گیاهان ناشی می شود . نیترات در بسیاری از کودهای مورد استفاده در حیاط ها ، زمین های گلف و محصولات کشاورزی است. منابع دیگر نیترات شامل تخلیه سیستم فاضلاب و پسماندهای حیوانی است.عملکرد فیلتر ممبران

تصفیه آب فرآیند حذف مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده است. هدف از این فرآیند تولید آب مناسب برای یک هدف خاص است. بیشتر آب برای مصارف انسانی (آب آشامیدنی) ضد عفونی می شود، اما تصفیه آب ممکن است برای اهداف مختلف دیگری از جمله برآورده کردن الزامات کاربردهای پزشکی، دارویی، شیمیایی و صنعتی طراحی شود. با توجه به این موضوع دستگاه تصفیه آب بسیار مهم و کاربردی است که در خرید آن باید دقت و توجه داشته باشید.

 

نیتریت

یون نیتریت ، فرمول شیمیایی NO2 داردوبه طور گسترده ای در صنایع شیمیایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.نیتریت توسط اکسیداسیون آمونیاک وباکتری های اکسید کننده آمونیاک تشکیل می شود.

برای جلوگیری از سمیت احتمالی ، میزان نیتریت باید به طور مرتب کنترل شود و زیر ۰٫۱ میلی گرم در لیتر نگهداری شود. روشهای درمانی شامل افزودن یونهای کلرید است که ممکن است از جذب نیتریت در آب جلوگیری کند. نیتریت به طور گسترده در محیط های آبی مانند رودخانه ها ، دریاچه ها ، آب معدنی ، آب آشامیدنی و آبزی پروری وجود دارد و نیتریت یک واسطه اساسی در چرخه بیولوژیکی ازت است. با این حال ، نیتریت به دلیل سمیت در محیط آبی نامطلوب است. کودهای ازت مورد استفاده در کشاورزی در درجه اول مسئول تولید نیتریت در محیط آب هستند. نیتریت عامل مهمی در بیماریهای مختلف آبزی پروری است و در صورت وجود در آب آشامیدنی می تواند برای بدن انسان مضر تلقی شود. به عنوان مثال ، نیتریت می تواند اکسید شدن غیر قابل برگشت هموگلوبین را تقویت کرده و توانایی خون در انتقال اکسیژن را کاهش دهد.

املاح مضر موجود در آبنمک (کلرید سدیم) در آب آشامیدنی

سدیم یک ماده معدنی اساسی در رژیم غذایی ما است. معمولاً به شکل کلرید سدیم (نمک) یافت می شود. نمک بو ندارد و به راحتی در آب حل می شود و طعم “شور” را در سطح بالاتر از ۱۸۰ میلی گرم در لیتر به آب می دهد.

آیا سدیم (نمک) موجود در آب آشامیدنی نگران کننده است؟

سدیم برای عملکرد طبیعی بدن انسان ضروری است. این ماده در کلیه بافتهای بدن و مایعات یافت می شود و به طور کلی در مقادیر طبیعی دریافت غذای ترکیبی و منابع آب آشامیدنی مضر محسوب نمی شود.

با این حال ، افراد زیر باید از سطح سدیم (نمک) در آب آشامیدنی آگاهی داشته باشند:

افرادی که میزان فشار خون بالا را کنترل می کنند

افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا قلبی

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا

افرادی که رژیم های کم سدیم دارند

والدین کودکانی که کمتر از ۶ ماه سن دارند ، که به یک منبع آب آشامیدنی متصل نیستند ، باید از میزان سدیم (نمک) موجود در آب آشامیدنی خود نیز آگاه باشند. این امر به این دلیل است که میزان روزانه توصیه شده سدیم برای نوزادان نسبت به بزرگسالان کمتر است. اگرچه سطح بالای سدیم (نمک) کودک شما را بیمار نخواهد کرد ، اما برای نوزادان توصیه می شود از آب تصفیه شده استفاده شود.

آرسنیک

به خوبی مشخص شد که جوامع میکروبی مهمترین عامل ایجاد آبهای زیرزمینی آلوده به آرسنیک هستند.آبهای زیرزمینی آلوده به کربن آلی از فاضلاب می توانند حاوی مواد شیمیایی طبیعی مانند آرسنیک ، منگنز و آهن باشند که در شرایط کم اکسیژن هنگام حضور کربن تخریب پذیر می شوند.

نوشیدن آب با آرسنیک موجود در آن برای مدت طولانی می تواند به کاهش هوش در کودکان و افزایش خطرات سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی و مشکلات پوستی کمک کند.

سرب

می تواند به مغز ، کلیه ها و سیستم عصبی آسیب برساند. سرب همچنین می تواند رشدرا کند یا باعث کاهش یادگیری ، مشکلات رفتار و مشکلات شنوایی شود.

منگنز

مقادیر بالای منگنز می تواند باعث ایجاد مشکل در حافظه ، توجه و مهارت های حرکتی شود. همچنین می تواند باعث بروز مشکلات یادگیری و رفتاری در نوزادان و کودکان شود.

امتیاز دهید post

Comments (4)

  1. سالاری خرداد 12, 1399

    آگاهی ازاین موارد بسیارخوبه وحتما باید توجه داشته باشیم که برای مصارف مهم حتما از آب پاک وتصفیه شده استفاده کنیم

  2. کوچکی خرداد 17, 1399

    جالب بود وباعث شد اطلاعاتم درزمینه آب سالم بیشتر بشه

  3. افتخاری تیر 8, 1399

    عالی،متشکرم.

پیغام بگذارید

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more