اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان | کودکان با توجه به مکانیزم بدنشان بیشتر از بزرگسالان به آبرسانی مناسب و سالم ، عاری از هرگونه ناخالصی و میکروب نیازمندند.

کودکان و نوجوانان معمولا مراحل اولیه تشنگی بدن را متوجه نشده یا از نوشیدن مقادیر کافی آب سرباز می زنند . این امر موجب عدم آبرسانی به بافت های بدن می شود مخصوصا در زمان بازی یا ورزش و یا در معرض آب و هوای گرم قرار گرفتن.

کم شدن آب بدن حتی اگر خفیف باشد می تواند خستگی ،سردرد ،عدم تمرکز ،کاهش عملکرد ذهنی وخشکی پوست به ارمغان  آورد.

 

کودکان چه باید بنوشند :

بنیاد تغذیه بریتانیا (BNF) آب را تنها مایع بدون کالری و بی خطر برای دندان ها اعلام کرده است که این مایع حیاتی عملیات آبرسانی به سلولهای بدن(هیدراتاسیون ) را بصورت کامل به عهده دارد. که میتوان این عملیات آبرسانی به سلولهای بدن یا به اصطلاح هیدراتاسیون را مهم ترین دلیل برای استفاده از آب سالم و عاری از میکروب و دارای مقادیر کافی مورد نیاز از سطح کلسیم و پتاسیم دانست.

کودکان چه میزان آب باید بنوشند:

میزان نوشیدن آب به عواملی از قبیل عوامل محیطی – وزن – جنسیت – منطقه – آب و هوا و فعالیت بدنی کودکان مرتبط است و برای هر رده سنی متفاوت می باشد.

توصیه می شود که کودکان و نوجوانان در سن ۴ تا ۱۶ سال ۶ تا ۸ لیوان آب سالم میل کنند. کودکان کم سن تر باید مایعات کمتری نسبت به کودکان با سنین بالاتر  مصرف کنند.

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

نکات مفید برای حفظ فرآیند هیدراتاسیون (آبرسانی به سلولهای بدن) :

کودکان یا نوجوانان باید بوسیله نوشیدنی طبیعی بدون شکر و مواد افزودنی آبرسانی شوند.

بهتر است مصرف آب سالم را با صبحانه آغاز کنند و در طول روز به مقدار ۶ تا ۸ لیوان آب سالم یا شیر و آبمیوه های طبیعی مصرف کنند.

هنگامیکه در حال هر نوع فعالیت هستند باید میزان آبرسانی بدن را افزایش دهند.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که به میزان کافی آب سالم مصرف میکنند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و در رشد بهتر کودکان کمک شایانی می نماید.

بهتر است آب را با قطعه ای لیمو – یخ مزه دار کنید تا برای کودکان جذاب تر باشد و در سنین پایین تر با قرار دادن نی در اشکال مختلف آنها را ترغیب به نوشیدن آب کنید.

 

برخی از حقایق در رابطه با بچه ها :

آب حدود ۶۰ در صد حجم بدن کودکان را تشکیل می دهد.

بدن بطور مداوم در حال از دست دادن آب می باشد (تعریق – ادرار – تنفس و…) بنابراین اگر به اندازه کافی آب سالم مصرف نکنند بدن دچار کم آبی می شود.

 

اثرات نوشیدن آب سالم برای کودکان و نوجوانان

آب در نوشیدنی های سالم ، مواد غذایی با ارزش غذایی بالا (میوه و سبزیجات) نیز وجود دارد پس می تواند با ترغیب کودکان به خوردن موارد فوق از کم آبی بدن آنها جلوگیری کرد.

انسان می تواند تا ۵۰ روز بدون غذا زنده بماند ولی بدون آب آشامیدنی فقط چندروز زنده خواهد ماند.

به سلامتی خود و فرزندانمان بیشتر بیاندیشیم ….

 

 

امتیاز دهید post

Write a Message

Your email address will not be published.

Related Posts