اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان | همانطور که ما مسن تر میشویم محتوای آب بدن کاهش می یابد و خطر کم آبی و عواقب آن بسیار جدی تر می شود. کم شدن آب بدن به میزان مرگ و میر در افراد مسن افزوده است و یکی از دلایل افزایش بروز سنگ کلیه و خشک شدن مفاصل در آنها می باشد. کم شدن آب بدن یکی از علل عمده بستری سالمندان و یکی از ده مورد شایع ترین مسائل بستری و مرگ و میر در سالمندان می باشد. کم شدن آب بدن نیز با عوارض مختلف از جمله اختلال در هوش، درک ، ارتباطات،حالت های عصبی یا سردرگمی حاد،حالت بی حسی در افراد مسن همراه است. در یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده شده که هزینه های سالانه مرتبط با کم شدن آب بدن که منجر به بروز بیماری های متعددی در سالمندان می شود بسیار زیاد است.

 

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

اثرات کمبود آب در بدن سالمندان

چرا افراد مسن بیشتر در معرض از دست دادن آب هستند؟

کاهش آب بدن در سنین ۴۰ تا ۸۰ سال تا حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. با این روند کاهشی بدن آسیب پذیر و مستعد به انواع بیماری ها می شود. علاوه بر این افراد مسن به علت کاهش مصرف مایعات دچار احساس تشنگی بیشتری می شوند. در دوران پیری توانایی کلیه ها در حفظ یا دفع سدیم و ادرار کاهش می یابد که از عواقب کاهش آب در بدن می باشد. ننوشیدن آب کافی میتواند موجب محدودیت ظرفیت بلع بدن – کاهش تحرک – اختلالات در درک و ارتباطات کاهش چشمگیر هوش  شود. عدم هیدراتاسیون کافی در سالمندان می تواند در شرایط جوی  آب و هوای گرم یا استفاده از داروهای مسهل افزایش یابد.

با استفاده از نکات زیر میتوانید از کم آبی سالمندان جلوگیری کنید :

  • در درجه اول حصول اطمینان از دریافت کافی مایعات راه پیشگیری از این معضل می باشد.
  • بالا بردن سطح آگاهی سالمندان ، خانواده و مراقبان آنها از خطرات ناشی از کم آبی بدن یا استفاده آب آلوده و پیامدهای اساسی آن از جمله کارهای مهم در این حیطه می باشند که میتواند منجر به کاهش هزینه های سالانه برای بیماری های مختلف در سالمندان شود.

 

 

برخی سیاست ها برای تشویق به مصرف مایعات :

  • پیشنهاد دادن مایعات به طور منظم در طول روز
  • قراردادن یک لیوان آب سالم در دسترس آنها ( کنار تخت یا محل نشستن)
  • تشویق مصرف داروها با آب سالم
  • ارائه نوشیدنی مورد علاقه آنها حداقل یکبار در روز
  • در دوره های خطر کم آبی بدن (بطور مثال بیماری سنگ کلیه – خشکی دهان-د خشکی پوست-یبوست) تجویز حداقل ۵/۱ لیتر آب سالم و عاری از هرگونه میکروب و آلودگی برای سالمندان

 

زیاد آب خوردن نشانه چیست

علت تشنگی زیاد

علت تشنگی زیاد در شب

احساس تشنگی

علت تشنگی اول صبح

علت عطش صبحگاهی

تشنه شدن زیاد نشانه چیست

درمان خانگی کمبود آب بدن

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more