تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات | آلودگی دریاچه ها ، رودخانه ها می تواند منجر به افزایش مرگ و میر ماهی ها و آبزیان شود. تخلیه چاههای نفت در بستر دریاچه و اقیانوس ها ، پسماند های انسانی ، باران اسیدی همه این ها می تواند منحر به خطر افتادن زیستگاه آبزیان و ماهی ها شوند و چرخه تولید مثل و حیات آنها زا به خطر بیاندازد.

رشد موثر گیاهان آبزی

گیاهان آبزی نیز به علت آلودگی آب به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند . آلودگی آب می تواند منجر به ایجاد تعداد زیادی خزه در سطح روزخانه ها شود که این امر موجب نرسیدن نور خورشید به عمق رودخانه ها می شود و بر رشد گیاهان آبزی با فقدان فتوسنتز تاثیر می گذارد.
در آب های آلوده رودخانه ها ، برخی از علف های هرز آبزی بعنوان سرخس های آبزی و سنبلچه ها شروع به افزایش می کنند و منجر به افزایش قارچ ، باکتری ، جلبک و … می شوند.

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات
آب آلوده باعث اختلال در فتوستز در گیاهان آبزی می شود و تاثیر منفی برروی اکو سیستم آنها می گذارد.
آب دارای اندازه بیش از حد از کلرید سدیم رشد گیاهان را در مرور زمان متوقف می سازد.

انقراض موجودات آبزی

افزایش آلودگی در مناطق دریایی و اقیانوس به یک تهدید تبدیل شده است . آب آلوده باعث می شود که حیات موجودات زنده در آب به خطر بیوفتد.آلودگی آب باعث کاهش میزان اکسیژن در آن می شود. براساس یک نظرسنجی در اکثر رودخانه ها ، مقدار اکسیژن در یک لیتر آب به ۱/۰ سانتی متر مکعب کاهش یافته است در حالیکه در سال ۱۹۸۰ حدود ۲/۵ سانتی متر بوده است.
گونه های مختلف ماهی ها به دلیل آلودگی آب بیشترین آسیب را دیده اند.

تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات
هیدروکربن ها در روغن در سطح اقیانوس ها گسترش یافته و منجر به عدم دریافت اکسیژن توسط موجودات دریایی و آبزی می شوند ، که یکی از دلایل عمده انقراض بعضی از گونه های آبزی است.
آب آلوده همچنین پرورش زندگی آبزیان را تحت تاثیر قرار داده است ماهی ها و گیاهان در توانایی خود برای بازسازی و تکثر دپار کمبود شده اند ، همچنین به دلیل نوشیدن آب آلوده ، حیوانات به بیماری های مختلف مبتلا می شوند.
تاثیر آلودگی آب بر روی گیاهان و حیوانات

خراب شدن زیبایی ظاهری طبیعت

آب آلوده نه تنها برای نوشیدن بلکه برای اهداف کشاورزی نیز بسیار نامناسب است ، همچنین باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری دریاچه ها و رودخانه ها و طبیعت شده که هرکدام از این موارد نقش بسزایی در زندگی طبیعی ما دارد.
آب آلوده که ناشی از مواد شیمیایی در صنایع ، فاضلاب شهری ، پسماند های صنعتی ، مواد شوینده و اسیدهای صنعتی هستند باعث آلودگی ماهی ها و دیگر آبزیان شده که این آلودگی از طریق استفاده به انسانها منتقل شده که به سیستم دفاعی و حیاتی بدن صدمات جبران ناپذیری وارد کند .

 

 

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more