تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب | اولین تلاش های ثبت شده برای پیدا کردن و یا تولید آب خالص به سال ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح باز میگردد . نوشته های سانسکریت روشهای آبرسانی را مشخص کرده اند. این روش ها شامل جوشاندن ، قراردادن در مقابل نور خورشید ، قرار دادن ابزارهای گرم فلزی درون آب ، گذراندن آب از شن و ماسه و یا ذغال چوب قبل از نوشیدن آن اشاره می کند.این نوشته ها نشان می دهد که انگیزه اصلی تصفیه آب ، تامین آب آشامیدنی بهتر است.

در آن دوران از نظر آن ها آبی که دارای مزه بهتری بود قطعا آب آشامیدنی بوده است زیرا هنوز تکنولوژی شناخت ریز دانه های معلق ، ناخالصی ها، آلودگی ها و باکتری های موجود در آب وجود نداشته است.در سده های بعد بقراط پدر مشهور پزشکی شروع به آزمایش آب برای تصفیه بهتر آن پرداخت.بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

او تئوری چهار شرب را بیان کرد که مایعات ضروری بدن بطور مستقیم با چهار درجه حرارت فصل ها مرتبط است. باتوجه به تئوری بقراط برای حفظ سلامت جسم باید بین این چهار شرب تعادل ایجاد شود ، در بخشی از این تئوری و نظریه آمده است که آب سالم قدرت شفا دهندگی  دارد برای مثال برای بیمارانی که دچار تب شده اند حمام آب سرد پیشنهاد می شود چنین حمامی هماهنگی بین دمای بدن را ایجاد می کند.

در سده های میانی رؤسای قبیله ابتدا آب را می جوشاندند و سپس یک کیسه پارچه ای برای تصفیه آب برای بیماران خود استفاده میکردند و بر این عقیده بودند که این پارچه طعم و بوی بد آب را از بین می برد.دانستنیهای فاضلاب

 تاریخچه تصفیه آب

تصفیه آب در قرون وسطی

تمدن های باستانی یونان و رم آبشارهای شگفت انگیزی که در انتهای آن پارچه هایی از جنس پنبه وجود داشت بوجود آوردند که این دستاورد بعنوان اولین سیستم آبرسان شهری نامیده می شود.تمدن باستان مایان نیز از فناوری مشابه برای ارائه آب به ساکنان شهر استفاده می کردند.سیستم های آبرسانی و تصفیه آب

اولین رکورد ثبت شده در آزمایشات تصفیه آب به فرانسیس بیکن در سال ۱۶۲۷ باز میگردد او معتقد بود که بوسیله فیلتری از جنس شن و ماسه میتوان آب شور دریا را به آب قابل خوردن تبدیل کرد بدین صورت که آبراهی از دریا ایجاد میکردند و سپس فیلتری از جنس شن و ماسه را سر این آبراه قرار می دادند که این امر غلظت نمک آب را پایین می آورد.

کشف بزرگ در تاریخ تصفیه آب :

دوره رنسانس که در اواخر قرن چهاردهم آغاز شد رکورد علمی و فکری جدیدی از کشف را آغاز کرد.این دوره اغلب بعنوان دوره عصر کشف نامیده می شود زیرا اختراعات متعددی در این دوره بوجود آمد ، اختراعاتی همانند میکروسکوپ که یک نوآوری علمی بود و بشدت بر تاریخچه تصفیه آب تاثیر گذاشت .هزینه سیستم تصفیه آب خانه چقدر است؟

درسال ۱۶۹۰ دو سازنده برتر هلندی (هانس ) شروع به آزمایش با لنزها کردند .آنها لنزها را در مسیر لوله ها قرار دادند و دریافتند که اشیاء و ذرات بوسیله لنزها بطور چشمگیری بزرگتر می شوند. این شروعی برای اختراع تلسکوپ و میکروسکوپ های مدرن بود.

یک قرن بعداز برادران هانس،  آنتون ون لیوو (پدر میکروسکوپ) با سنگ زنی و صیقل دادن لنزهای منحنی کوچک توانست تا ۲۷۰ برابر شی هارا بزرگتر کند. این میکروسکوپ پیشرفته تاثیر زیادی بر مطالعه خلوص آب و تصفیه آب دارد . داشمندان امروزه با این لنزها قادر هستند ذرات کوچک معلق در آب را که پیش از این قابل رؤیت نبودند را ببینند و نسبت به حذف آنها اقدام کنند.

 تاریخچه تصفیه آب

نقش میکروسکوپ در تاریخچه تصفیه آب :

میکروسکوپ جای جالبی در تاریخچه تصفیه آب دارد. در اواسط قرن نوزدهم در لندن شیوع بیماری در قشر کارگر بشدت شایع بود و منجر به مرگ و میر تعداد زیادی از این افراد شد. مقامات شهر به بررسی علت بیماری پرداختند و با کمک دانشمند بریتانیایی دریافتند که آب آشامیدنی آنها ناقل بیماری وبا می باشد.اسمز معکوس چیست؟

بیکر (دانشمند بریتانیایی ) با قرار دادن یک پمپ و فیلتری از جنس شن و ماسه توانست ثابت کند که آب خارج شده از این فیلتر ناقل بیماری وبا نمی باشد ، این اتفاق دوباره نظریه بقراط را ثابت کرد که هر نوع آبی که دارای مزه و ظاهر خوب باشد صرفا خالص و پاک نیست.

پس از گذاشتن فیلتر توسط مقامات دولتی بریتانیا شیوع بیماری به شدت کاهش یافت و افراد کمتری به بیماری وبا دچار شدند. این شروع نصب فیلترهای آب از جنس شن و ماسه در سراسر شهرها شد. این یکی از اولین موارد تنظیم مقررات عمومی آب های عمومی و شهری بود که به یک سنت برای سیستم های تصفیه آب شهری تبدیل شد.

حدود ۱۰۰ سال پس از اینکه برای تمامی شهروندان توسط مقامات دولتی در انگلستان فیلتر برای تصفیه آب گذاشته شد، در سال ۱۸۰۴ اولین تاسیسات تصفیه خانه شهری در اسکاتلند نصب شد.این تصفیه خانه با استفاده از فیلترهای شن و ماسه ای آب فیلتر شده را برای هر خانوار در محدوده شهر فراهم می کرد.

در سال ۱۸۲۷ دانشمند انگلیسی طراحی مشابهی از فیلترهای قدیمی را ایجاد کرد که در تاسیسات تصفیه آب شهری در سراسر انگلستان اجرا شد . این فیلترها از جنس آهن و شن بوده و از فیلترهای قبلی بسیار بزرگ تر بودند و نیاز به تمیز کردن مکرر و گسترده داشتند و نیازمند نیروی انسانی زیادی بود ،  این امر موجب شد در اواخر قرن نوزدهم (۱۹۸۱) دانشمندان ایالت متحده فیلترهای شن و ماسه را توسط یک جت قدرتمند تمیز کنند، این کار کارایی و ظرفیت فیلترها را به طرز قابل توجهی افزایش داد.

تاریخچه تصفیه آب

استفاده از کلر برای تصفیه آب

جان اسنو برای تصفیه آب مصرفی خود به آن کلر اضافه کرد و بوسیله لنز دریافت که ویروس های موجود در آب از بین رفته اند ، پس از این کشف کلر یک ماده شیمیایی با ارزش در تصفیه آب شناخته شد.

مقامات دولتی با توجه به ماهیت ضد عفونی کنندگی کلر و توانایی آن برای از بین بردن ویروس های وبا ، شروع به کلر زدن آب آشامیدنی عمومی کردند.این امر موجب کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی آب شد. (۱۹۹۳)

پس از موفقیت فوق العاده کلرزنی آب آشامیدنی در انگلستان تمامی کشورها اقدام به کلرزنی به منابع آب های شهری و عمومی خود کردند.کلر به برطرف کردن شیوع و گسترش بیماری های آبرسان مؤثر بود که امروزه بعنوان کلرین کردن آب شناخته می شود که احتمالا مهم ترین پیشرفت سلامت هزاره بوده است.کلر در حال حاضر بخش عمده ای از تصفیه آب شهری است که از این ماده برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شود.

تاریخچه تصفیه آب

تصفیه آب در حال حاضر

مقامات شهر باید سلامت ترین آب را به شهروندان شهری ارائه دهند، با وجود آب بسیار آلوده ی موجود این کار بسیار دلهره آور است. ضدعفونی کردن و کنترل بیماری از اهداف اصلی تصفیه آب می باشد.

فلوراید داخل آب تصفیه شده باید به گونه ای باشد که منجر به زردی دندان ها ، مشکلات و پوسیدگی آنها و مشکلات جدی سلامت کودکان نشود و کلر نیز که عامل آسم و بیماری های تنفسی در افراد می باشد نیز باید بسیار کنترل شده باشد.

دولت ها با وجود تصفیه ی آب توسط تصفیه خانه ها ، بازهم قادر به ارائه آب تصفیه شده خالص نیستند زیرا عوامل محیطی از قبیل لوله کشی های فرسوده خانه ها سرب و مواد شیمیایی دیگر دوباره به آب افزوده می شود.

بهترین و مدرن ترین فن آوری جهت تصفیه آب نصب یک دستگاه تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس در خانه های هر خانواده است که این اطمینان را می دهد در مرحله ی آخر تصفیه ی آب هیچگونه آلاینده ای به آب اضافه نشده است و تمامی آلودگی های میکروبی ، جیوه ، آرسنیک ، نیترات و نیتریت بطور کامل از آب گرفته شده است و برای استحمام نیز بهتر است از یک سردوشی استفاده شود تا کلر موجود در آب حذف شود.

شرکت تصفیه سازان مهر اولین فروشگاه اینترنتی دستگاه تصفیه آب خانگی

تاریخچه تصفیه آب pdf
اساس جداسازی دستگاه تصفیه آب
دستگاه تصفیه آب چیست ؟
اولین تصفیه خانه آب در ایران
هدف از تصفیه اب
کاربرد دستگاه تصفیه آب
داستان تصفیه آب
تاریخچه تصفیه فاضلاب در ایران
امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

گند زدایی

گند زدایی

گند زدایی | ضد عفونی به عنوان روشی تعریف می شود که میکروارگانیسم ها(قارچ ها،جلبک…Read more