نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون

دستگاه تصفیه آب چیست؟

نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون | فیلترهای آب ناخالصی های ناخواسته آب مانند رسوب ، طعم و بو ، سختی و باکتری ها را از بین می برند تا آب با کیفیت بهتر تولید کنند.

ما برای تولید آب آشامیدنی با طعم بهتر ، طیف وسیعی از فیلترها و کارتریج ها را برای حل هر تعداد از مسائل مربوط به آب ارائه می دهیم.

چطورکار می کنند؟

آب یکی از مهمترین مواد موجود در این سیاره است ، که ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشش می دهد و بدن انسان می تواند تا ۷۵ درصد از مواد را در خود داشته باشد.
آب برای تعداد زیادی از برنامه های کاربردی از جمله کشاورزی ، علوم ، پزشکی ، حمل و نقل ، گرمایش ، تفریح ​​و فرآوری مواد غذایی و همچنین شستشو و شاید از همه مهمتر: نوشیدن ضروری است.

برای اکثر ما ، آب آشامیدنی از منابع تصفیه شده شهری تامین می شود که نوشیدن آن بی خطر است اما اغلب دارای طعم و بوی نامطبوع ناشی از مواد شیمیایی مانند کلر است که برای ضد عفونی آب و جلوگیری از میکروب و باکتری از آن استفاده می شود.
بسته به محل زندگی خود ، ممکن است دریابید که آب اصلی شما باعث تشکیل رسوبات آهک می شود که می تواند لوله ها را مسدود کرده و به وسایل آسیب برساند.

اولترافیلتراسیون

مراحل تصفیه آب درفیلترهای تصفیه آب

 

این موضوعات ، طعم و بو و کلر و تشکیل آهک فقط دو مورد در میان سایر مشکلات رایج آب است که با فیلتراسیون آب قابل حل است.

اما فیلترهای آب در واقع چگونه کار می کنند؟

هنگامی که بازیافت آب ساده باشد ، اغلب به پردازش بسیار کمی نیاز دارد.با این حال ، در صورت نیاز به پردازش فشرده تر ، روش های استاندارد صنعت شامل استفاده از UF است که به معنای حذف جامدات فیزیکی از آب با عبور آن از یک غشا نیمه تراوا است. با استفاده از اولترافیلتراسیون ، مواد جامد در درجه اول توسط فیلتر جذب شده و دور ریخته می شوند.

 

آب بازیافت شده همچنین می تواند برای اهداف صنعتی استفاده شود ، از جمله مکمل آب خوراک دیگ بخار یا برج خنک کننده ، تنظیم pH ، تجهیزات شستشو ، تخته های سخت و وسایل نقلیه ، حفاظت از آتش ، آب شستشوی فرآیند یا آب فرآوری برای خطوط تولید در صنایع تولیدی ، گرگرفتگی توالت ، کنترل گرد و غبار ، فعالیت های ساختمانی و اختلاط بتن. از اولترافیلتراسیون در برخی صنایع برای استفاده مجدد استفاده می شود. بنابراین ، توجیه هزینه برای اولترافیلتراسیون می تواند شامل سرمایه گذاری اولیه ، رسوبگذاری غشا و هزینه های جایگزینی و
همچنین پیش تصفیه اضافی آب خوراک برای جلوگیری از آسیب بیش از حد به غشاها در واحدهای فوق تصفیه باشد.

برخی از مزایای آن هنوز ملموس تر است.

صنایعی که حجم زیادی آب مصرف می کنند یا پساب بسیار سمی تخلیه می کنند ، کاندیداهای استفاده از اولترافیلتراسیون برای استفاده مجدد از آب هستند.

 

اینها شامل مواد شیمیایی ، فولاد ، پلاستیک و رزین ، کاغذ و تفاله ، داروسازی و صنایع غذایی و آشامیدنی ، از جمله نوشابه و غذاهای کنسروی ، و همچنین نیروگاه ها ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب و سایر موارد است.

 

اولترافیلتراسیون برای بازیافت جریان یا افزودن ارزش به محصولات بعدی و سایر موارد استفاده می شود.

در بسیاری از موارد از اولترافیلتراسیون (UF) برای محافظت از فرآیند اسمز معکوس در گیاهان اسمز معکوس استفاده می شود.

 

اولترافیلتراسیون ابزاری موثر در کاهش شاخص چگالی سیلت در آب و از بین بردن ذراتی است که می توانند غشاهای اسمز معکوس را خراب کنند.

 

از اولترافیلتراسیون اغلب برای پیش تصفیه آب سطحی ، آب دریا و تصفیه بیولوژیکی آب شهری در بالادست واحد اسمز معکوس استفاده می شود.

 

فیلتر اولترا

مزایای فیلتر اولترا

تعریف اولترافیلتراسیون

اولترافیلتراسیون تکنولوژی جداسازی توسط ممبران است که بر مبنای غشاء نیمه تراوا جهت جداسازی محلول های حاوی ترکیبات مفید و غیرمفید به کار برده می شود.

این تکنولوژی جهت حذف ذرات ریز و آلودگی های میکروبی بوده، اما یون ها و مولکول های بسیار کوچک را حذف نمی نماید. اختلاف فشار، نیروی محرک جریان، جهت عبور از میان غشای ممبران می باشد.

 

ساختار نامتقارن ممبران UF باعث جدا شدن ذرات بزرگتر از وزن مولکولی ممبران و باقی ماندن آن ها در سطح ممبران می شود ، در حالیکه ذرات کوچکتر از میان ساختار ممبران عبور می کنند.

 

معمولا تا زمانی که  افت فلاکس در سیستم مشاهده نشود سیستم فعال است بعد از مشاهده افت فلاکس باید سیستم backwash شود تا دوباره برای تصفیه آماده گردد.

 

بر خلاف اسمز معکوس (دستگاه RO) که امکان backwash ندارد، در سیستم های اولترافیلتراسیون ممبرانهای UF این کار ، به راحتی قابل انجام است.

در نتیجه در زمان  کوتاهی همه آلودگی ها از سطح غشا حذف می گردد بدون آنکه نیازی به مواد شیمیائی باشد.

 

ممبران UF ممبرانهایی جدید با بافت تو خالی جهت جداسازی، فیلتراسیون و تغلیظ مواد می باشند.

 

میزان وزن جداکننده مولکولی از dalton100000-5000 و بافت های ممبران پوشیده شده توسط پوشش رزینی اپوکسی پوشیده (pack) شده است.

 

مقاومت بالای غشاهای UF در مقابل کلر باعث می شود که غشا در دوره های طولانی شستشو با کلر تمیز گردد که این خود موجب می گردد که از رشد میکروب ها در سطح غشا جلوگیری به عمل آید.

 

ممبران UF (اولترافیلتراسیون) توانایی حذف میکروارگانیسم ها شامل انواع باکتری ها(تا۹۹/۹۹ درصد)، ویروسها،جلبک،خزه، ژیاردیا،تخم انگل وکاهنده CODآب.

 

 پکیج اولترافیلتراسیون

  • ممبران UF (اولترافیلتراسیون) توانایی حذف مواد با جرم مولکولی بالا(KDa 100-10) شامل ذرات کلوئیدی،
    مولکولهای آلی و غیر آلی، اسید هیومیک، هوموس، موادرنگی، پروتئین ها، چربیها، نشاسته وسایرماکرومولکولها.
  • دبی ورودی آب به سیستم تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون UF کاملاً قابل تنظیم بوده و نسبت به سایر روشها پایین تر است.
  • مصرف انرژی در سیستم های UF پایین میباشد .
  • دمای عملکرد ممبران UF (اولترافیلتراسیون)  درمحدوده ۷-۳۷ درجه سانتیگراد میباشد.
  • ممبران UF (اولترافیلتراسیون) پساب کمی دارد و آلودگی زیست محیطی کمی ایجاد می کند.
  • فضای کم مور نیاز ( نصب افقی یا عمودی) در دستگاه های تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون Uf قابل توجه میباشد.
  • سیستم های UF قابل تجهیز به سیستم شسشوی اتوماتیک میباشند.

اولترافیلتراسیون (UF)

ازانواع فیلتراسیون غشایی است که در آن نیروهایی مانند شیب فشار یا غلظت منجر به جداسازی از طریق یک غشا sem نیمه تراوا می شوند.

مواد جامد معلق و املاح با وزن مولکولی بالا در اصطلاح retentate حفظ می شوند ، در حالی که آب و املاح با وزن مولکولی کم از غشا in داخل نفوذ (فیلترات) عبور می کنند.

 

این فرآیند جداسازی در صنعت و تحقیقات برای خالص سازی و تمرکز محلولهای ماکرومولکولی به ویژه محلولهای پروتئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اولترافیلتراسیون تفاوت اساسی با میکروفیلتراسیون ندارد. هر دوی اینها بر اساس حذف اندازه یا جذب ذرات از هم جدا می شوند.

 

این تفاوت اساسی با جداسازی گاز غشایی دارد که براساس مقادیر مختلف جذب و نرخ های مختلف انتشار از هم جدا می شوند.

 

غشاهای اولترافیلتراسیون با قطع وزن مولکولی ، غشای استفاده شده تعریف می شوند.

اولترافیلتراسیون در حالت جریان متقاطع یا بن بست اعمال می شود.

 

در تصفیه فاضلاب ، از دستگاه های اولترافیلتراسیون (UF) برای بازیافت و استفاده مجدد از آبی که عملاً فاقد جامدات فیزیکی است استفاده می شود.

 

انواع فیلتر تصفیه

روند تصفیه آب بافیلترهای یواف،قلیایی،…..

کاربردهای اولترافیلتراسیون

از UF می توان برای حذف ذرات و ماکرومولکول ها از آب خام ، برای تولید آب آشامیدنی استفاده کرد.

برای جایگزینی سیستمهای ثانویه (انعقاد ، لخته ، رسوب) و فیلتراسیون سوم (فیلتراسیون شن و کلرزنی) که در تصفیه خانه های آب استفاده می شوند یا به عنوان سیستم های مستقل در مناطق جدا شده با جمعیت در حال رشد ، استفاده شده است.

 

هنگام تصفیه آب با مواد جامد معلق ، UF غالباً در فرآیند ادغام می شود و از مراحل اولیه (غربالگری ، شناور سازی و فیلتراسیون) و برخی از درمان های ثانویه به عنوان مراحل قبل از تصفیه استفاده می شود.

فرایندهای اولترافیلتراسیون به دلایل زیر از روش های درمانی سنتی ترجیح داده می شوند:

  1. بدون مواد شیمیایی مورد نیاز (به غیر از تمیز کردن)
  2. کیفیت محصول ثابت بدون توجه به کیفیت خوراک
  3. اندازه بوته جمع و جور
  4. توانایی بیش از استانداردهای نظارتی کیفیت آب ، دستیابی به ۹۰-۱۰۰ removal حذف پاتوژن.

فیلترهای (UF(ultrafiltration

به فیلترهایی گفته میشود که دقت آنها از ممبرانها کمتر و از فیلترهای الیافی بیشتر است . دقت این فیلترها معمولا در حد ۰٫۱ میکرون است .

با این دقت ، ذرات معلق بزرگتر از ۰٫۱ میکرون و برخی از باکتری ها و ویروس ها و میکروارگانیسم های بیماری زا و …  حذف می شوند . درون این فیلترها نی های بسیار زیادی وجود دارد که روی آنها این روزنه ها وجود دارد و آب از میان این روزنه ها عبور میکند و
از فیلتر خارج میشود .

 

فیلترهای UF را گاهی تصفیه فیزیکی نیز می نامند ، چون این فیلترها اغلب موارد معلق و میکروارگانیسم های بیماری زا را از آب حذف میکنند اما هیچ تاثیری روی سختی آب و املاح آب ندارند .

بنابراین برای افرادی که به دنبال دستگاه تصفیه آبی هستند که کیفیت آب را بالا ببرد اما در ترکیب شیمیایی و املاح آب تغییری ایجاد نکند ، این نوع فیلترها بهترین گزینه هستند .

 

این فیلتر یک نمونه کامل و با کیفیت است و یک ورودی و خروجی دارد .

بعد از استفاده به مرور زمان ، میزان آب خروجی کاهش می یابد که بستگی به کیفیت آب ورودی به آن و میزان مصرف دارد .

در این مواقع میتوان برای شستشوی فیلتر ، از جریان معکوس آب استفاده کرد .

( در عملیات BACKWASH ، شما باید جریان آب ورودی را به خروجی فیلتر وصل کنید و آب خارج شده از فیلتر را دور بریزید ) .

 

اتصالات ورودی و خروجی این فیلتر به صورت لوله ۱/۴ است و شما حتما نیاز به یک رابط برای این فیلتر دارید .

از این فیلتر میتوان در دستگاه تصفیه آب قبل از ممبران ، یا دستگاه تصفیه آب بدون ممبران ، برای فیلتر آب یخچال و آبسردکن و … استفاده کرد . جهت عمر بیشتر بهتر است قبل از این فیلتر ، از پیش تصفیه ( فیلتر الیافی ۵ یا ۱ میکرون ) استفاده گردد .

 

ممبران UF (اولترافیلتراسیون) پایین آورنده کدورت شامل لجن و سایر مواد معلق تا NTU0/2 (میزان کدورت ورودی NTU 100 است.)هستند.نحوه کارکرد دستگاه تصفیه آب با مکانیزم اولترافیلتراسیون

 

 

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts