معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب | آب برای زندگی ضروری است ، اما بسیاری از مردم به آب آشامیدنی تمیز و سالم دسترسی ندارند، و بسیاری از آنها به دلیل عفونت های باکتریایی منتقل شده در آب می میرند.
در این بررسی یک توصیف کلی از مهمترین بیماریهای باکتریایی منتقل شده از طریق آب – وبا ، تب تیفوئید و اسهال خونی باکتریایی – ارائه شده است ، که بر زیست شناسی و زیست محیطی عوامل ایجاد کننده بیماری و ویژگی های بیماری ها و چرخه زندگی آنها در محیط تمرکز دارد.

 

پاتوژنهای اصلی باکتریها که نشان داده شده است باعث بیماری روده انسان در ارتباط با آب آشامیدنی می شوند عبارتند از:

سالمونلا تیفی ، تب حصبه. سالمونلا پاراتیفی-A ، تب پاراتیفوئید ؛ سایر گونه های سالمونلا ، سالمونلوز ، تب روده ؛ Shigella dizenteriae ، S. Flexneri و S. sonnei ، اسهال خونی باکتریایی. ویبرای وبا ، وبا ؛ Leptospira sp. ، لپتوسپیروز ؛ Yersinia enterocolitica ، ورم معده و روده ؛ فرانسیسلا تولارنسیس ، تولارمی ؛ اشریشیا کلی. گاستروانتریت ؛ و سودوموناس آئروژینوزا ، عفونتهای مختلف. دوز آلوده با فشار و همچنین سن و سلامت عمومی میزبان متفاوت است. نوزادان ، افراد مسن و دارای نقص ایمنی ممکن است به ویژه حساس باشند.

 

باکتری ها و ویروس ها میکروارگانیسم هایی هستند که با معیارهای حداکثر میزان آلاینده (MCL) EPA تنظیم می شوند.

ویروس ها کوچکترین شکل از میکروارگانیسم ها هستند که می توانند باعث بیماری شوند ،به ویژه آنهایی که منشا مدفوع دارند و توسط انسان منتقل می شوند.

باکتری ها به طور معمول میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که علیرغم توانایی بسیاری که در کنترل آلودگی آب دارند ،می توانند باعث مشکلات سلامتی در انسان ، حیوانات یا گیاهان شوند.

 

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

باکتریها و ویروسهای رایج در آب و نگرانیهای مربوط به سلامتی آنها

انواع مختلف باکتری ها / ویروس ها به عنوان پاتوژن ها ، ارگانیسم های بیماریزا دسته بندی می شوند ،که می توان آنها را در آب های پیش تصفیه شده و / یا به میزان کافی تصفیه نشده یافت.

در اینجا لیستی از باکتری ها / ویروس های تنظیم شده توسط EPA در آب آشامیدنی و خطرات سلامتی آنها آورده شده است:

 

  • لژیونلا

    یک باکتری است که به طور طبیعی در محیط یافت می شود ، به طور معمول در آب ، در آب های گرم رشد می کند.
    این باکتری های موجود در آب در صورت هوادهی شدن (به عنوان مثال ، در دوش یا سیستم تهویه مطبوع) و استنشاق ،
    منجر به نوعی پنومونی شناخته می شود که به عنوان بیماری لژیونر شناخته می شود.

  •   ویروس انترو ویروس ها ویروس های کوچکی مانند ویروس های فلزی

    اکوویروس ها و ویروس های کوکساکی است که در روده انسانها یا حیوانات آلوده زندگی می کنند.
    علاوه بر این سه ویروس مختلف ویروسی ۶۲ آنترو ویروس غیرپولیو وجود دارد که می تواند باعث بیماری در انسان شود از ورم روده تا مننژیت.

 

 

باکتری ها و ویروس ها همچنین می توانند به عنوان “شاخص” ذکر شوند ،که در سطح خارج از حد مشخص شده ، ممکن است “یک مشکل در روند درمان یا یکپارچگی سیستم توزیع” را منعکس کند ،طبق EPA. در اینجا لیستی از شاخص های ویروسی / باکتریایی تنظیم شده توسط EPA و مشکلات احتمالی آنها وجود دارد:

 

  • کلی فرم ها

    باکتری هایی هستند که به طور طبیعی در محیط وجود دارند ،
    و به عنوان شاخص هایی برای وجود باکتری های احتمالاً مضر دیگر استفاده می شوند ،
    (علائم هشدار دهنده این است که اگر کلیفرم ها در نمونه های بیش از حد مجاز پیدا شوند).

  • شاخص های مدفوع ، انتروکوک یا کولیفاژ

    میکروب هایی هستند که می توانند زباله های انسانی یا حیوانی را در آب نشان دهند.
    آنها می توانند اثرات کوتاه مدت سلامتی داشته باشند ،
    از جمله: گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، اسهال ، سردرد و موارد دیگر ، و ممکن است خطر بیشتری برای افرادی که دارای سیستم ایمنی شدید ضعیف هستند ،
    افراد مسن ، کودکان خردسال و نوزادان باشد (انتروکوک ها شاخص های باکتریایی آلودگی مدفوع و کولیفاژ ویروسی است که به E. coli آلوده می شود)

  • coli و کلی فرم

    مدفوع باکتریهایی هستند که وجود آنها می تواند آب آلوده به مواد زائد انسانی یا حیوانی را نشان دهد و باعث اثرات سلامتی کوتاه مدت شود ،
    از جمله: گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، اسهال ، سردرد و موارد دیگر.
    همچنین ممکن است خطر بیشتری برای افرادی که دارای سیستم ایمنی شدید ضعیف هستند ، افراد مسن ، کودکان خردسال و نوزادان باشد.معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

     

     

میکروارگانیسم چیست

بسیاری از میکروارگانیسم ها به طور طبیعی در آب شیرین و آب شور یافت می شوند. اینها شامل باکتری ، سیانوباکتریوم ، پروتوزوآ ، جلبک و حیوانات ریز مانند روتیفر است. اینها می توانند در زنجیره غذایی مهم باشند که اساس زندگی در آب را تشکیل می دهد.به عنوان مثال ، میکروب هایی که سیانوباکتریا نامیده می شوند می توانند انرژی خورشید را به انرژی مورد نیاز برای زندگی تبدیل کنند. تعداد زیادی از این موجودات به نوبه خود به عنوان غذا برای زندگی دیگر استفاده می شود. جلبک هایی که در آب رشد می کنند همچنین منبع غذایی مهمی برای سایر اشکال زندگی هستند.

 

انواع میکروارگانیسم ها در آب شیرین زندگی می کنند. منطقه یک جسم آب در نزدیکی خط ساحلی (منطقه ساحلی) نسبت به سایر مناطق آب به خوبی روشن ، کم عمق و گرم است.جلبک های فتوسنتزی و باکتری هایی که از نور به عنوان انرژی استفاده می کنند در این منطقه رشد می کنند.در فاصله دورتر از ساحل منطقه لیمنیتی قرار دارد.میکروب های فتوسنتز نیز در اینجا زندگی می کنند.با عمیق شدن آب ، دما سردتر می شود و غلظت اکسیژن و نور در آب کاهش می یابد.اکنون میکروب هایی که به اکسیژن نیاز دارند رشد نمی کنند. در عوض ، باکتری های گوگرد بنفش و سبز ،که می توانند بدون اکسیژن رشد کنند ، غالب هستند.

سرانجام ، در پایین آبهای شیرین (منطقه اعماق دریا) ، تعداد کمی از میکروب ها زنده می مانند.باکتری هایی که می توانند در غیاب اکسیژن و نور خورشید زنده بمانند ، مانند باکتری های تولید کننده متان ، رشد می کنند.

معرفی انواع میکروارگانیسم های آب

آب شور محیط متفاوتی را برای میکروارگانیسم ها ایجاد می کند.غلظت نمک بیشتر ، pH بالاتر و عناصر غذایی پایین تر ، نسبت به آب شیرین ، برای بسیاری از میکروارگانیسم ها کشنده است.اما ، باکتریهای دوستدار نمک (هالوفیل) در نزدیکی سطح وجود دارند،و برخی از باکتریها که در آب شیرین نیز زندگی می کنند به وفور یافت می شوند (به عنوان مثال سودوموناس و ویبریو).همچنین ، در سال ۲۰۰۱ ، محققان نشان دادند که شکل باستانی حیات میکروبی که با نام archaebacteria شناخته می شود ،یکی از اشکال غالب زندگی در اقیانوس است.
نقش باکتریها در زنجیره غذایی اقیانوسها هنوز مشخص نیست ، اما باید از اهمیت حیاتی برخوردار باشد.

 

میکروارگانیسم دیگری که در آب نمک یافت می شود نوعی جلبک است که به عنوان دینوفلاژللات شناخته می شود.رشد سریع و تکثیر دینوفلاژلات ها می تواند آب را قرمز کند.این “جزر و مد قرمز” آب مواد مغذی و اکسیژن را که باعث مرگ بسیاری از ماهی ها می شود ، کاهش می دهد.همچنین ، انسان می تواند با خوردن ماهی آلوده بیمار شود.

 

آب همچنین می تواند وسیله ای ایده آل برای انتقال میکروارگانیسم ها از یک مکان به مکان دیگر باشد.به عنوان مثال ، آبی که برای تثبیت شناورها در طول سفرهای اقیانوس خود در بدنه کشتی ها حمل می شود ،اکنون به عنوان وسیله ای برای انتقال میکروارگانیسم ها در سراسر کره زمین شناخته شده است.یکی از این ارگانیسم ها ، باکتری به نام ویبریو کلرا ، باعث ایجاد اسهال در انسان می شود.

 

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more