عملکرد فیلتر ممبران

عملکرد فیلتر ممبران

عملکرد فیلتر ممبران

عملکرد فیلتر ممبران

آشنایی با عملکرد فیلتر ممبران

عملکرد فیلتر ممبران | سوال اکثر شهروندان نسبت به این موضوع تصفیه آب شهری کافی است یا ما به طور حتم به تصفیه آب خانگی نیاز داریم. یکی از بهترین و مفیدترین روشهای تصفیه آب های خانگی روش اسمز معکوس RO  می باشد. که لازمه انجام این روش استفاده از فیلتر ممبراین می باشد.

 

عموما فیلتر ممبراین قلب دستگاه های تصفیه آبهای خانگی نامیده می شود. فیلنر ممبراین تمامی نا خالصی ها و املاح به جا مانده نیترات نیتریت آرسنیک شوری و مواد شیمیایی و آهک به جا مانده در آب را به طور کامل از بین می برد.

 

لازم به ذذکر است که فیلتر ممبراین مرحله چهارم دستگاه می باشد که حتما می بایست تمامی املاح سختی و نا خالصی های درشت و ریز تا مرحله سوم به طور کامل از بین برود تا فیلتر ممبراین به طور صحیح فعالیت اصلی خود را انجام دهد.

 

پس می توان گفت کیفیت فیلترهای مرحله ۱٫۲٫۳ برای عملکرد صحیح و سالم ماندن فیلتر ممبراین بسیار اهمیت دارد .در غیر اینصورت فیلتر ممبراین کیفیت خود را از دست داده و غیر قابل استفاده می شود.

از مهم ترین عملکردهای تکنولوژی اسمز معکوس (ممبراین) در تصفیه آب های خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • حذف کلیه املاح های مضر تا ابعاد ۰/۰۰۱ میکرون از جمله مواد غیر آلی حل شده
  • حذف کلیه املاح نیترات نیتریت آرسنیک
  • حذف انواع میکروبها و ویروسهای محلول در آب
  • حذف آلاینده های میکروبیولوژی از قبیل آندوتوکسین ها
  • حذف کلیه فلزات سنگین از قبیل جیوه آرسنیک – سرب – روی
  • بهبود طعم و مزه آب و از بین بردن شوری آب (شیرین کننده آب)

عملکرد فیلتر ممبران
فیلتر ممبراین دارای یک ورودی و دو خروجی جهت تصفیه آب می باشد و نحوه عملکرد به این صورت می باشد که ورودی با فشار به فیلتر ممبراین وارد شده و پس از تصفیه و از بین بردن کلیه املاح (مشروح در فوق) به دو خروجی که یک خروجی جهت ادامه عملیات تصفیه و یک خروجی جهت پس آب (دورریز املاح و آلاینده های مشروح در فوق) می باشد.

تعویض فیلتر :

یکی از عوامل مهم و تکنولوژی اسمز معکوس و کارکرد بهینه دستگاههای تصفیه آب خانگی سرویس های دوره ای و تعویض به موقع فیلترها می باشد.

یک نکته ای که در استفاده از دستگاههای تصفیه آب خانگی بسیار پر اهمیت است این است که اگر زمان تعویض فیلتر دستگاه بنا به هر دلیلی بگذرد چون این فیلتر با گذشت زمان از آلودگیهای مختلف اشباع شده  ممکن است خود باعث آلودگی آب شود.

مکانیزم دستگاههای تصفیه آب طوری طراحی شده است که هر فیلتر دستگاه به عنوان پیش فیلتر  فیلتر بعدی دستگاه عمل خواهد کرد و پر واضح است که اگر هر فیلتر که محافظ فیلتر بعدی خود است به موقع تعویض نشود باعث از بین رفتن فیلتر بعدی و نهایتا کل فیلترهای دستگاه میشود

شایان ذکر است که عوامل موثر در تعویض فیلترهای دستگاههای تصفیه آب خانگی عبارتند از :

نوع و کیفیت فیلترها :

تمامی فیلترها چه ار لحاظ مواد تشکیل دهنده چه از لحاظ کشور سازنده و چه از لحاظ تاریخ تولید و انقضا باید مورد بررسی قرار بگیرد. کیفیت فیلتر رابطه مستقیم با زمان مورد انتظار جهت تعویض فیلتر دارد.

(بعنوان مثال فیلتر مرحله ای ۱ (P.P) در کیفیت فیلتر ۵ میکرون در ۴ ماه و در ۱ میکرون ۶ ماه زمان مورد انتظار جهت تعویض فیلتر می باشد.که این موضوع از روی تغییر رنگ فیلتر قابل تشخیص است)

عمر فیلتر :

دو پارامتر مهم زمان و حجم آب ورودی در تعیین میزان عمر مفید فیلتر در اهمیت است عمر فیلترهای دستگاههای تصفیه آب خانگی یا از لحاظ حجم آب ورودی و یا ترکیبی از هر دو تعیین شده است.(بعنوان مثال ۲۰ لیتر ۳۰۰۰ گالن در ۸ ماه) بنابراین ممکن است میزان مصرف آب و یا تاریخ از حد مجاز عبور کرده باشد که همه این موارد در روی فیلتر درج خواهد شد

میزان ناخالصی آب منطقه مورد استفاده دستگاه تصفیه آب :

بدیهی است که هر چه TDS  و یا آلودی ها و رسوبات آب منطقه مورد استفاده دستگاه تصفیه آب بیشتر باشد عمر فیلترها کوتاهتر خواهد شد.

میزان مصرف :

همانطور که در قسمت قبل با ذکر مثال عنوان شهر علاوه بر زمان مورد استفاده فیلتر میزان آب ورودی دستگاه مورد اهمیت است . یعنی هرچه میزان آب ورودی دستگاه بیشتر باشد عمر فیلتر کوتاهتر خواهد بود.

عمده کیفیت آب دستگاههای تصفیه آب بستگی به سرویسهای دوره ای و استفاده از فیلترهای مرغوب و استاندارد دارد.

 

 

امتیاز دهید post

پیغام بگذارید

Related Posts

منابع و مآخذ

منابع و مآخذ اصول تصفیه آب ،چالکش امیری،ارکان دانش، ۱۳۹۲ روشهای نوین تصفیه، مهابی، شولا…Read more